Темна сила дитини – DiaLOG – досконале спілкування
loader image
HOME SCHOOL. Міфи та реальність.
April 26, 2020
Діти НЕ чують наших порад…Чому так?
April 26, 2020

Або як перетворитиманіпулятораналідера

 

Розберемоситуацію. У хлопчика сильно розвинена емпатія: він відміннорозпізнаєпочуттяінших людей. Настав день прибирання, і для кожного члена сім’їзнайшлася робота. Хлопчику дісталосярозвантажуватипосудомийку, а він цьоготерпіти не може. У підсумкувін влаштувавграндіознуістерику. Взагалі-то для дорослогобуло очевидно, щоце концерт за заявками. Але на сестер цеподіяло – вони запропонувалиридаючомубратовізробити роботу замість нього.

Це жест емпатії з їхнього боку? Звичайно. Маніпуляція з боку брата? Безумовно, але також… емпатія .

Маніпулюваннячи Емпатія?

Так, слово «маніпулювання» стосується всього, щоєкардинально протилежнимнашомурозумінню емпатії . Однак, маніпулювання і емпатія дужетіснопов’язані. Насправдіцеретельноорганізована робота мозку: ми НЕ просто розуміємопочуттяінших, але і знаємо, як нашівчинкивпливають на ціпочуття.

Подібнийнавик легко сплутати з емоційнимінтелектом, але у ньогонемаєнічогоспільного з особистимиемоціями. Маніпулятивна поведінка – це форма інтелектуальної емпатії . Зазвичай вонапереживаєтьсяокремовід емоційної емпатії . Насправді, емоційна емпатія – цезовсіміншийпроцес, заснований на почуттях, а НЕ на раціональномумисленні.

Таким чином, це просто ще одна властивістьнашоїнервовоїсистеми. Ми всі, як канатохідці, постійнобалансуємоміжсвоїмипочуттями і думками та почуттями і думками оточуючих людей. Інтелектуальна емпатія і її двоюрідна сестра – маніпуляція- представляють по сутіодне і те ж – сили, якіможнавикористовуватина благо чи на зло.

Численнідослідження показали, щокогнітивна та інтелектуальна емпатія можутьфункціонувати як двіокремісистеми, якіактивуютьсянезалежно одинавід одної і використовують при цьомурізніділянкимозку. Можнасказати, що у нас є дваокремих контейнери для емпатії, і кожен з них може бути наповненийщедроюабомізерноюпорцією емпатії когнітивногоабоемоційного роду. Такідослідженнядужеважливі для батьківта вчителів. Припустимо, батьки не надають ніякого впливу на систему цінностейсвоєїдитини. Тодіза відсутності будь-якої емоційної емпатії посилення емпатії інтелектуальної може привести до нарцисичноїабонавітьсоціопатичноїповедінки.

Як управляти “темною силою” своєїдитини

На щастя, батьки можутьвплинути на свою дитину. Ми вчимо наших дітейпоняттям добра і зла, говоримо, щоможна вчиняти, а як – не можна. Дитина не завждивідразурозуміє,що ми хочемоїйсказати. Але якщоповторюватице і показувати приклад, рано чипізно вона обов’язковозрозуміє. Тому що головне завданняу вихованнідітей – навчитисвоюдужерозумнудитинувикористовувативласнінавички для загального блага. Цебезперервнийпроцес, а результатидужесуперечливі.

Звичайно, і у маніпулятора, і у лідерадужерозвиненепочуття емпатії . Багатодітей з розвиненоюінтелектуальною емпатією , особливо дівчатка, використовуютьсвоїнавички для маніпулюванняоднолітками і їх цькування. При цьому вони саміможуть про це не здогадуватись. Згадаймоісторію про Людину-павука. Пітер Паркер сильно дивувавсясвоїмпавуковимздібностям, ще не знаючи, хтовін на справді. Те ж саме і з інтелектуальної емпатією. Діти просто використовуютьїї, не усвідомлюючи, щотворять.

Причому батьки зазвичайнавіть не здогадуються про підвищену інтелектуальну емпатію своєїдитини. Не дивно, що у дітейрозвиваютьсянавички, які складно назвати і зрозуміти і якимиважкокерувати.

Перетворитиінтелектуальночуйнудитину з маніпуляторана лідера – легко: для цьогопотрібновсьоголишевиховувати в ньомутакіриси характеру, як відповідальність і увагу до кожноїсвоєїдії. Сліднагадуватидітям про те, щонаші слова і вчинкивпливаютьтакож на нас самих. Такийпідхід до вихованнядопоможесформуватиправильнімоделіповедінки, зробить з дитинилідера і допоможе їй стати успішною і щасливоюумайбутньому.