21 століття подарувало нам неймовірну кількість можливостей і технологій, які відкривають двері до бажаного майбутнього. Проте, так важливо вміти прокладати максимально ефективний шлях до цих дверей, щоб він не був довжиною у вічність. І це одна із важливих місій дорослих перед підростаючим поколінням – навчити наполегливості, цілепокладання і прагненню до успіху.
І тут важливий момент розмежування дитячої ЦІЛІ і МРІЇ, адже це поняття, які можуть знаходитись по різні боки від реальності (запитуючи дитину, чого б ти найближчим часом хотів, неодноразово чула відповіді такі як, мати власного дракона, чарівну паличку або опинитися в іншій галактиці). І це абсолютно не означає, що мрія – це щось згубне, навпаки, мріючи, розвивається дитяча фантазія та уява, які є чи не ключовими для творчої самореалізації. Тут важливо звернути увагу на те, що будь-яка дитяча, навіть фантастична, мрія має бути дитиною ж осмислена та спрямована у ціль в подальшому, адже якщо цього не відбудеться, то в процесі дорослішання можемо отримати зневірену особистість, в якої всі її бажання зазнали краху. Цього можливо навчити дитину поступовими діями, які згодом можуть перерости у надзвичайно корисну звичку успішної дорослої людини.
Ну і власне, які дії варто здійснити, щоб прищепити дитині звичку свідомого цілепокладання:
- Запитувати дитину про її бажання протягом дня і для чого це їй, так звані «хочухи», аби усвідомлено підходити до свого життя.
- Скласти із дитиною список її мрій та бажань (важливо, щоб це були мрії самої дитини без підказок з боку дорослих, саме вони відкриють реальні прагнення та вподобання ). Класно, коли він буде записаний або намальований дитиною і розміщений у її просторі.
- Просимо дитину вибрати найбільшу «хочуху», яку можна було б реалізувати найближчим часом.
- Запропонувати відповісти на запитання: «Наскільки реальна твоя мрія?». Якщо це мрія із розряду фантастичних («Хочу побувати в іншій галактиці» - надалі приклади наводяться, пов'язані із цією «хочухою») ми можемо запропонувати придумати реальну альтернативу, яка близька до фантастичної. Якщо дитина переконана, що це можливо і навіть в найближчому часі, вдаємось до спільного аналізу реальності цього бажання, залучаючись фактами, картинками, поясненнями.
- Коли дитина усвідомлює реальну ситуацію, тобто опиняється в моменті «тут і зараз», пропонуємо їй обдумати, що може стати близькою альтернативою здійсненої мрії (наприклад, створити комікс, придумати казку, створити комп'ютерну програму та ін.).
- Формулюємо свою ціль. Вона має бути максимально чіткою і прописана в завершеному часі, тобто так, ніби вона вже здійснилась: «Я створив комікс про найбільш віддалену галактику»
- Визначити, які знання і навички потрібні, від чого потрібно буде відмовитися або обмежити у тривалості для того, щоб досягнути цілі (тут ми можемо вдатися до підказок аби дитина більш-менш реально бачила картинку).
- Пропонуємо дитині визначити маленькі кроки до мети такими питаннями: «Хто мені може допомогти?» (друзі, вчитель малювання). «Що мені потрібно зробити?» (записатися до гуртка з малювання, придумати історію). «Скільки часу на це буде потрібно?» (по годині тричі на тиждень). Класно буде створити з дитиною візуальний покроковий план і розмістити поряд зі списком мрій та цілей.
- Стежимо за прогресом, підтримуємо, допомагаємо. (Важливо, якщо дитина виявляє бажання записатися на гурток, поїхати до планетарію тощо, наша основна увага має бути спрямована на підтримку дитини у цьому бажанні, у разі неможливості здійснення, вдаємось до пошуку компромісу, аналізу ключових «траблів», які стоять на шляху реалізації. Саме так ми вчимо дитину конструктивно підходити до вирішення проблем і надаємо їй впевненість та підтримку).
Такими простими, але свідомими діями ми вчимо дитину дисциплінувати себе, показуємо можливість реалізації себе і своїх бажань, даруємо їй віру у власні сили, надихаємо на успішність і результативність. Але не забувайте, що наші вчинки і дії є головними безмовними вчителями дітей, тому не відкладаємо на завтра свій власний успіх і власні успішні звички!
Будь сонцем, сяй яскравіше! З вірою у тебе, сонячний психолог, арт-терапевт, тренер, спеціаліст батьківсько-дитячих стосунків, авторка календаря, організатор марафонів та конференцій, спікер фестивалів - Яна Поліщук (s.o.n.y.a.c.h.n.a)