Що таке душа? – DiaLOG – досконале спілкування
loader image
New generation. «Найбільш незрозуміла молодь за всю історію планети».
September 11, 2021
Поради психолога щодо переходу дитини в іншу школу
September 11, 2021

Психологія VS філософія

Кожен філософ неминуче є і психологом. Справжній філософ шукає відповідь на питання: «Чому світ влаштований так, а не інакше»? Філософа обов'язково цікавить: «А хто суб'єкт? Кому належить така, а не інша картина світу? ». Майже всі психологічні поняття (психіка, свідомість, особистість, рефлекс) прийшли з філософії. І факультет психології колись був відділенням філософського факультету. Коли психологію називають молодшою ​​сестрою філософії, з цим згодні далеко не всі психологи, хоча формально це звичайно так.

 

Ми візьмемо тільки двох, але зате яскравих філософів стародавньої Греції Платона і Аристотеля. До речі на думку Юнга це типова пара (Платон - екстраверт, Аристотель - інтроверт). І поставимо кожному три питання:

 

Що таке душа?

Яка стратегія (загальний напрямок) пізнання душі?

Яка тактика (конкретні прийоми) пізнання душі?

 

В результаті у нас вийде така табличка:

І тут важливо зауважити, що філософську мову не потрібно розуміти буквально, обов'язково помилишся. Потрібно відтворювати контекст. Платон і Аристотель говорять зі своїм співрозмовником прямо. Розглянемо відповіді філософів більш докладно.

 

Що таке душа?

Платон:

 «Душа - є справжня сутність, максимально можливе втілення прояв будь-якої речі. Сутність речі є її душа». Відразу зрозуміло, що Платон говорить про душу будь-якої речі, в тому числі стільця або столу. Платон іменує душею щось інше, ніж можемо ми собі уявити на мові життєвої психології. Душа за Платоном це сутність речі, це поняття про неї, чиста ідея. Візьмемо сукупність стільців або столів. Кожен стіл глибоко індивідуальний, але є поняття столу, справжня сутність, максимальний прояв. У підручниках знайдемо поняття абсолютна істина.

 

Але нам цікаве питання не про сутність речей, а про сутність людей. Тоді згадуємо фразу Платона: «Пізнай самого себе» або «Пізнай свою сутність». Коли ми з вами вимовляємо «пізнання», то, перш за все, маємо на увазі наукове пізнання, і ми раптом можемо подумати, що Платон це психолог, який будує науку про душу. Але за Платоном це зовсім не так. Пізнання тут не має відношення до науки, він не збирається будувати науку про душу. Пізнання себе є розвиток особистості. Практичний психолог скаже, що розкрити свою сутність це значить спробувати розвинути свої здібності, розкрити свою сутність в її максимально можливому прояві.

 

В кінці Другої світової війни в США виникає напрям психології особистості - гуманістична психологія. Основне поняття, запропоноване в ньому одним із засновників (Абрахам Маслоу) це самоактуалізація. Самоактуалізація - є потреба людини в максимальному виявленні та розвитку власних можливостей і здібностей. Це не відноситься до людей, які намагаються бути першими в будь-якій справі. Тут в гуманістичної психології йдеться про сутність або душі за Платоном (власні можливості і здібності).

 

Більш відомий засновник гуманістичної психології Карл Роджерс. Він запропонував терапевтичну техніку, використовуючи як засіб групи відкритого спілкування. А переважна більшість праць Платона - це бесіди філософа Сократа (учитель Платона, афінський спрямований в практику мислитель) зі своїми учнями. Так ось, бесіди Сократа - це як би групи відкритого спілкування. Сидять люди обговорюють особистісні проблеми кожного. Сократ а слідом за ним Платон говорить, що прагнення до істини - це виконання якихось правил. Якщо в житті, то це моральні правила, а в пізнанні - логічні. У житті чисто живи, а в пізнанні чисто думай.

 

Аристотель:

Як учень Платона Аристотель нічого не скасовує в сказаному Платоном: «Душа це сутність речі, це істина, чиста ідея ». Але при цьому він понятійно розробив і сказав: «Сутність як форма речі». Іншими словами, кожна річ – суть, якийсь шматок матерії, форму предмету надає душа, визначає його сутність. Саме душа речі - є її функціональне призначення, її роль. Душа сокири - це рубати, душа очей - бачити.

 

Тут виявляється можливим будівництво науки про душу будь-яких речей і в тому числі душу людини. Аристотель є першим античним науковим психологом-дослідником. Платонівська позиція не заперечує аристотелівську і навпаки. Треба знати на який саме позиції ми знаходимося в даний момент.

 

Яка стратегія пізнання душі?

Платон:

У момент рішення дотримання моральних і логічних правил людина усвідомлює, що на його шляху прагнення до істини є певні перепони. Що ж це за перешкоди, що заважає людині розвиватися? Що є протилежним полюсом слову «душа»? Це тіло. Прагну до чистоти душі, а тіло заважає.

 

І тоді Платон говорить: «Душа в принципі не залежить від тіла». Платон звертається не до дослідника, він звертається до свого учня, який став на шлях розвитку своєї особистості.

 - Тіло заважає?

 - Так, дуже. 

 - Заважає - знай, душа в принципі від тіла не залежить.

Якщо сказати те ж саме на сучасній мові психології, то вийде: «Перешкоди на шляху розвитку особистості, в принципі, можуть бути подолані. Які б перешкоди не виникали, в принципі, відповідні проблеми можуть бути подолані».

 

Сучасний автор, який свідчить про схожі речі - Зігмунд Фрейд - сучасний засновник практичної психології. Він не зупинявся тільки на дослідженні суб'єкта, він намагався допомогти вирішити особистісні проблеми сучасників. У Фрейда на місці платонівського слова душа стоїть слово «Я», а тіло він називає словом «Воно». Воно сидить в Я і всіляко заважає. На своїй мові основний принцип терапії Фрейда, спрямований на розвиток особистості, звучить так: «Там де було Воно повинно стати Я. Перешкоди на шляху розвитку особистості можуть бути подолані».

 

Аристотель:

Аристотель стає в позицію вченого: «Душа пов'язана з тілом і як би занурена в нього». Сутності речей буду вивчати тільки через тіло. Буду вивчати тіло і пізнавати сутність тіла, тобто душу. Тут вже з'являються чужі Платону терміни. Яке тіло - така і його душа. У тварин - тваринна душа, у рослин - рослинна, у людини - розумна душа, значить мисляча логічно. Аристотель став першим творцем науки про правильне пізнання, тобто логіки. Володіти розумною душею, мислити логічно - значить мислити так, щоб кожною наступною фразою не нищити попередньої. В буденності ми можемо не чути логічну мову.

 

Є старовинна східна притча. Сусідка бере у своєї приятельки вазу і розбиває її. Та веде її до судді і просить розібратися. Сусідка виправдовуючись каже: «По-перше, я не брала вазу у тебе і ніколи її не бачила. По-друге, коли я її взяла у тебе вона вже була розбитою. І по-третє, я ж її тобі повернула зовсім цілу». Кожна наступна фраза знищує сенс попередньої. Яскравий приклад нерозумної душі.

 

Яка тактика пізнання душі? Тобто які конкретні прийоми пізнання душі?

Платон:

Коли виникає необхідність в пізнанні душі? Коли людина змушена розкривати себе, свою сутність? Можна було б сказати, в ситуації вибору, невизначеності. Як у Шекспіра: «Бути чи не бути». Людина повинна зробити вибір. Платон дає підказку: «Душа не має частин. Душа є цілісною, неподільною». Беруться різні якості розвиненої особистості (прагнення до добра, чесність, хоробрість). І Платон говорить нам, що неможливо бути трохи чесним, трохи хоробрим. Так само добрий чорт роз'яснює у Булгакова в романі «Майстер і Маргарита» працівнику буфета, що осетрина не буває другої свіжості. Якщо вона другої свіжості це означає що вона вже не свіжа, щось протилежне свіжості.

 

Пацієнт Фрейда до платонівських повчань поки не доріс. Він собі не скаже що не хоче вирішувати проблему. Скаже наприклад: «Створіть мені такі-то умови і тоді я зроблю правильний вибір». У Гоголя ми читаємо в п'єсі «Одруження», що робить людина, коли відмовляється від вирішення проблеми. Він починає по частинах будувати якусь ідеальну сутність. Так Агафія Тихонівна каже: «Якби губи Ніконор Івановича, так додати до носа Івана Кузьмича, та взяти трохи розбещеності, яка є у Бальтазар Бальтазарича ... Я б тоді одразу ж зважилася!» Сучасний психолог особистості скаже, що так (по частинах) не буває, особистість є цілісною. Сюди ж відноситься напрям, який називається німецьким словом - гештальт (цілісна форма, те, що не ділиться на частини, не зводиться до суми).

Ще один приклад. У вітчизняній літературі є один чарівний персонаж з п'єси Горького «На дні». Це Сатин. Деякий час назад на стінах висів його вислів: «Людина - це звучить гордо». Сатин дармоїд, який живе на дні і в принципі відмовляється працювати. І якщо Агафія Тихонівна говорила: «Тільки створи умови, я відразу наважуся». То Сатин говорить: «Ти зроби так, щоб робота не була обтяжливою. Зроби так, тоді я може бути буду працювати. Так може бути". Це людина яка ще далеко знаходиться від пізнання своєї душі, він ще у владі чогось іншого.

 

Платон є засновником якоїсь важливої ​​психологічної традиції, важливий напрям, що не дослідницьке. Його можна назвати скоріше вихователем, який надає допомогу. Це практична психологія, психотерапія.

 

Аристотель:

Аристотель говорить: «Тільки в пізнанні і для дослідника душа ділена на частини». А інакше неможливо будувати науку! Тому природно-наукові дисципліни виділяють частини, елементи. Такі частини Аристотель назвав здібностями душі (сьогодні це називають психічними процесами): відчуття, сприйняття, мислення, пам'ять, увагу, уяву. Це і є частини душі. Скільки існує психологія, стільки і вічна суперечка: як можна відокремити сприйняття від пам'яті і чи варто це робити? Чи варто ділити психіку на частини? Доводиться, бо є необхідність в науковому аналізі психіки.

 Аристотель є засновником науково-дослідницької психології. Тут є своя розгорнута експериментальна практика.

 

Джерело: https://www.psychologos.ru/

Оренда офіси та склади

від 14м2 до 300м2
КОВОРКІНГИ ТА МІНІ КОНФЕРЕНЦ ЗАЛИ

м. Кривий Ріг, вул. Степана Тільги, 36в

067 32 32 382